Bijna 1 op de 5 werkenden in Nederland heeft een economisch-administratief beroep. Beroepen met minder complexe ondersteunende administratieve taken staan onder druk. Terwijl het aantal banen met complexe en gespecialiseerde taken juist groeit. Dit komt doordat minder complexe taken gemakkelijker geautomatiseerd kunnen worden. Het is daarom extra belangrijk om als werknemer mee te groeien en tijdig aan bij- en omscholing te werken.
Automatisering treft beroepen met minder complexe taken
Bij veel economisch-administratieve beroepen speelt automatisering een grote rol. Het is voor klantcontactcentra nog steeds van belang dat klanten goed, snel en persoonlijk geholpen worden. Het zwaartepunt van deze dienstverlening is verschoven naar online. Via een chatbot of een chatgesprek met een medewerker kunnen de simpelere vragen worden
beantwoord. Bij complexere vragen blijft de behoefte om een ‘echt’ persoon te spreken bestaan, en daarmee ook het werk aan de telefoon. Ook bij secretaresses is een verschuiving te zien. Zo worden klassieke taken van een secretaresse door automatisering minder arbeidsintensief, of minder noodzakelijk. Een voorbeeld hiervan het is automatisch
transcriberen en samenvatten van vergaderingen door AI (Artifical Intellgence). In plaats van dergelijke taken krijgt de (directie)secretaresse vaker een rol als managementondersteuner, met een breder takenpakket.
Meegaan met technologische ontwikkelingen
Door de komst van AI zullen wereldwijd administratieve banen geraakt worden. Het is daarom essentieel om mee te doen aan bij- en omscholing. Door de ontwikkelingen omtrent AI komen er tegelijkertijd ook veel banen bij, met name voor ICT-personeel. Het is echter niet vanzelfsprekend om technologische verandering bij te benen. Uit onderzoek blijkt dat één derde van de mensen die technologische verandering meemaken, deze niet kunnen bijbenen. Scholing tijdens het werk is voor zowel werkgever als werknemer een manier om hier beter mee om te gaan en te zorgen dat de medewerker werkfit blijft ondanks de snelle ontwikkelingen.
Online Banenmarkt LinkedIn
Werkzoekenden, studenten, scholieren, werkenden kunnen bij het Werkcentrum terecht voor loopbaangesprekken en scholingsadvies. Het WerkgeversServicepunt organiseerde onlangs samen met het Werkcentrum de Online Banenmarkt op LinkedIn. Jip Smits, adviseur Werkgeversdiensten: “Met de organisatie van de Online Banenmarkt willen wij echt iets bijdragen voor werkzoekenden met voornamelijk een zakelijke achtergrond op mbo- en hbo-niveau. Ook voor de hoger opgeleiden bieden wij dus iets extra’s omdat er normaliter minder vacatures aan deze doelgroep worden voorgelegd. Ook hebben wij werkgevers (diverse branches, verschillende vacatures, omscholingstrajecten) die participeren in de besloten LinkedIn-groep meegenomen dat ze ook echt naar skills moeten kijken van de werkzoekenden. Hier kom je achter door met de kandidaten in gesprek te gaan. Daarnaast hebben wij de werkzoekenden geïnformeerd om zoveel mogelijk in de pitch te melden over de talenten die zij bezitten. Dat geeft de werkgevers een ruimer beeld los van een cv en kan er breed worden meegedacht of het een potentiële kandidaat voor de organisatie is.”
Ontwikkeling WW-uitkeringen
WW-uitkeringen in Noord-Holland Noord stegen in januari sterker dan landelijk
In Noord-Holland Noord verstrekte UWV eind januari 6.076 WW-uitkeringen. Dat zijn 524 WW-uitkeringen meer dan eind december. Daarmee is het aantal WW-uitkeringen in Noord-Holland Noord afgelopen maand met 9,4% toegenomen. Dat is meer dan de landelijke stijging van 8,4%. Vergeleken met januari 2024 is het aantal WW uitkeringen in Noord-Holland Noord met 14,1% gestegen.
Bron: UWV