donderdag 05 december 2024

Metaalunie enthousiasmeert talent

Human Capital Agenda nhn

Monique van der Voort, Regiosecretaris Noordwest van de Metaalunie, is nauw betrokken bij de Human Capital Agenda van Noord-Holland Noord. Voor de leden van Koninklijke Metaalunie, de branchevereniging voor de Nederlandse MKB-maakindustrie, zijn medewerkers ontzettend belangrijk. Ze zijn het hart van de organisatie. Ook voor grote uitdagingen, zoals de energietransitie en verduurzaming, zijn technische vakmensen hard nodig.

Hoe kan de regio talent aantrekken en behouden?

Om talent aan te trekken en te behouden in de regio Noord-Holland Noord, is het belangrijk om beter zichtbaar te maken welke mooie bedrijven, banen en opleidingsmogelijkheden er zijn in de sectoren die hier van belang zijn. Die zichtbaarheid vergroten is een belangrijke stap om jongeren en zij-instromers enthousiast te maken voor een loopbaan in de techniek.

Welke rol speelt de Metaalunie?

Metaalunie is dit jaar gestart met de campagne “Metaaltechnologie maakt je wereld”, om aandacht te vestigen op het belang van de metaaltechnologiesector voor Nederland en de rol van de MKB-maakbedrijven. Deze campagne rollen we ook regionaal uit, zodat het belang van de sector in elke regio zichtbaar wordt. Daarnaast informeren we onze leden over activiteiten die in hun omgeving plaatsvinden, zoals de Kom Binnen Bij Bedrijven Dagen. Hierbij openen veel bedrijven hun deuren om te laten zien wat er allemaal mogelijk is binnen de sector.

Hoe is het HR-beleid bij jullie aangesloten bedrijven?

De bedrijven die bij Metaalunie zijn aangesloten hebben een heel verschillend HR-beleid. Bij sommige, vooral de grotere bedrijven, is het strategisch HR-beleid al goed ontwikkeld. Maar er zijn ook veel bedrijven waar dit nog in de kinderschoenen staat. Dat komt omdat onze achterban heel divers is, waardoor de invulling van HR-beleid per bedrijf sterk kan verschillen.

Wat zijn jouw tips voor andere organisaties om talent te werven?

Een grote uitdaging blijft het om de technische sector beter zichtbaar te maken, vooral om jongeren aan te trekken. Veel jongeren weten niet welke kansen de techniek hen te bieden heeft. Ondernemers die hun passie voor het vak weten over te brengen, maken vaak het verschil voor zowel huidige als toekomstige medewerkers. Het laten zien van de dagelijkse werkzaamheden en de impact van het werk is daarbij heel belangrijk. Laat zien wat je doet dus! 

Wat is de rol van het onderwijs?

Ik pleit voor een goede samenwerking tussen technische bedrijfsvakscholen en ROC’s, en doorlopende leerlijnen met techniek, het liefst al vanaf de basisschool. Zo kunnen leerlingen al op jonge leeftijd kennismaken met techniek en zich ontwikkelen tot technische vakmensen die bijdragen aan de toekomst van de sector.

Meer nieuws