In de drie regio’s in Noordelijk Noord-Holland worden steeds meer pakketten en maaltijden aan huis bezorgd. Dit kan gedaan worden door bezorgers die onze bestellingen brengen met de (elektrische) fiets, brommer of bestelwagen (rijbewijs B). De snelle groei in coronatijd heeft alleen maar doorgezet. De krappe arbeidsmarkt en beperkte instroomeisen bieden werkzoekenden veel mogelijkheden om als bezorger aan de slag te gaan.
Nederland telt steeds meer bezorgers
Het aantal bezorgers is in de afgelopen 4 jaar met 75% gegroeid. In 2022-2023 waren er ongeveer 124.000 bezorgers onderweg om pakketten, boodschappen en maaltijden bij mensen thuis of bedrijven te bezorgen. In 2018-2019 waren dit er nog 71.000. Tijdens de coronapandemie versnelde de groei van het aantal bezorgers.
Krappe arbeidsmarkt en lage instroomeisen
Door de krappe arbeidsmarkt en de lage instroomeisen voor bezorgers zijn er voor werkzoekenden veel mogelijkheden om als bezorger aan de slag te gaan. Veel werkgevers hebben moeite met het vinden van geschikte bezorgers. In de eerste helft van 2024 stonden er ruim 600 vacatures open voor bezorgers in de drie regio’s in Noordelijk Noord-Holland. Dit schept kansen voor werkzoekenden die bijvoorbeeld uitgevallen zijn op een opleiding. Voor bezorgers worden geen hoge functie-eisen gesteld, het is vooral belangrijk dat bezorgers klantgericht, positief en energiek zijn. Ze zijn immers een belangrijk visitekaartje voor de bedrijven waarvoor zij werken. Wel is vaak een rijbewijs B nodig om als bezorger aan de slag te gaan.
Verschillende beroepsprofielen van bezorgers
Er zijn duidelijke verschillen tussen bezorgfuncties als het gaat om baankenmerken, arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden. Ook spreken de verschillende functies andere groepen werkzoekenden aan.
- Maaltijd-/flitsbezorgers. Het gaat meestal om jongeren met bijbanen zoals scholieren en studenten. Over het algemeen werken ze in loondienst, zzp’ers worden nauwelijks nog ingezet. Deze bezorgers rijden op (elektrische) fietsen of scooters. De instroomeisen zijn laag, bijna iedereen met de juiste instelling kan maaltijd-/flitsbezorger worden. Nederlands spreken is vaak geen eis meer.
- Bestelbusbezorgers bij (online) supermarkten. Deze bezorgers zijn jong, maar minimaal 18 jaar of ouder omdat er een B-rijbewijs nodig is. Vaak gaat het om oproepkrachten die parttime werken. Ook voor bestelbusbezorgers worden geen hoge functie-eisen gesteld. Zo zijn er geen opleidingseisen en werkervaring is niet relevant.
- Bestelbusbezorgers van elektronica / witgoed. Hier kennen we twee type bezorgers afhankelijk van de omvang van het bedrijf. Studenten die voor grote ketens enkele uren per week bezorgen en bezorgers die meer uren per week werken voor kleine en middelgrote bedrijven. In de elektrotechnische detailhandel ligt de nadruk ook op de technische installatie van de artikelen. Een technische achtergrond is dan een voordeel. De gemiddelde leeftijd van de bezorger is hierdoor ook hoger omdat er meer ervaring nodig is. Vriendelijkheid, communicatief vaardig en sterk genoeg zijn worden vaak gevraagd.
- Bestelbusbezorgers bij logistieke dienstverleners. Er zijn naar verhouding veel pakketbezorgers die werken bij of voor logistieke dienstverleners. Het gaat om een diverse groep mensen, zowel qua leeftijd, dienstverband als het aantal uren dat wordt gewerkt. De eisen zijn niet erg hoog, er is geen specifieke opleiding vereist. Er wordt gelet op representativiteit en fysieke gesteldheid. Nederlands spreken heeft de voorkeur, maar deze eis wordt steeds vaker losgelaten.
- Bestelbuskoeriers in de zakelijke markt. Deze bezorgers leveren goederen aan bedrijven. Kenmerkend is dat deze goederen een hoge waarde hebben en verzendingen vaak complex zijn. Over het algemeen maken deze bezorgers daardoor minder stops, werken ze meer uren en ligt de beloning ook hoger. Vaker dan gemiddeld is dit type koerier 50-plus en werkt in loondienst. Verantwoordelijk handelen speelt een grote rol.
Health Angels bij Tommy Tomato Haarlem
Door de krappe arbeidsmarkt is het lastig voor werkgevers om personeel te vinden. UWV heeft om het personeelstekort op te lossen 34 oplossingen op een rijtje gezet. Eén van de oplossingen is het inzetten van gepensioneerden. Tommy Tomato in Haarlem is hier een voorbeeld van. Tommy Tomato, gevestigd in de Waarderpolder, bezorgt warme lunches op ruim 200 basisscholen. Dat doen zij met onder andere 65-plussers. Werken met gepensioneerden paste goed in het idee om contact te leggen met de kinderen in de klas. De bezorgers zijn vitale 65-plussers. Niet iedere werkgever denkt eraan of staat ervoor open om gepensioneerden aan te nemen. Bas Turk van Tommy Tomato werkt graag met ze: “Ze verrassen ons regelmatig met hun kennis en ervaring. Ik ben ervan overtuigd dat ouderen een belangrijk deel van de oplossing voor de krapte vormen. Zeker in banen waar routine en ervaring belangrijker zijn dan snelheid en moderne techniek.”